Dossier 'Samen de cirkel GEVANGEN IN ARMOEDE doorbreken' (2026)
Armoede en detentie zijn geen losstaande fenomenen, maar versterken elkaar op ingrijpende wijze.
Als mensen in armoede in contact komen met justitie, loopt het voor hen vaak slechter af dan voor de gemiddelde burger van dit land. Tegelijk zorgt detentie er vaak voor dat bestaande armoede verdiept wordt.
In dit dossier focussen we op deze wisselwerking. Daarbij benadrukken we het belang van re-integratie. Mensen die een straf hebben uitgezeten, moeten opnieuw volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Zonder voldoende ondersteuning dreigen zij echter opnieuw terecht te komen in een vicieuze cirkel van uitsluiting.